Rejsekongen

Om navnet refererede direkte til ejer Georg Schmidts ønske når han om morgenen stod ud af sengen, eller han så sig selv som fremtidig 'konge af rejsemarkedet' er uvist, men Juli 1996 kan man finde følgende annonce i dagbladene
:

 

og året efter skriver 'Travelpeople.dk følgende om firmaet og dets ejer Georg Schmidt:

Kraftig ekspansion hos Coast-to-Coast og Rejsekongen

George Schmidt er idag ene-ejer af Coast-to-Coast og Rejsekongen, efter at hans tyske partner har trukket sig

KØBENHAVN: Travel King ApS er navnet på det holdingselskab, der omfatter rejsebureauet Rejsekongen og touroperatøren Coast-to-Coast. Koncernens samlede omsætning forventes, ifølge ejeren og direktøren George Schmidt, i år at komme op på 100 MDKK mod kun 30 MDKK i fjor. Dermed er Travel King med datterselskaber den for tiden hastigst voksende rejsevirksomhed i Danmark.

Coast-to-Coast blev etableret i foråret 1993 og var dengang et datterselskab af det tyske rejseforetagende Skan Tours i Gifhorn. Ejerne af Skan Tours sad på 60 pct. af Coast-to-Coast, mens George Schmidt havde de resterende 40 pct.

I slutningen af 1996, da Bernhard Schaper fra Skan Tours blev syg og ville afhænde sine aktiviteter både i Tyskland og i udlandet, overtog George Schmidt samtlige aktier og blev dermed eneejer.

Han har placeret sig selv som chef for Travel King ApS, mens to unge mennesker står i spidsen for Coast-to-Coast og Rejsekongen. Det er Nikolaj Rosing (30) henholdsvis Henrik Beier (26).

'Kraftig markedsføring'

Coast-to-Coast sælger sine varer til rejsebureauer og busvognmænd i hele Skandinavien samt Finland, mens Rejsekongen, der henvender sig direkte til forbrugerne, har indskrænket sit salgsområde til kun at omfatte Sjælland.

Rejsekongen har fornylig overtaget et stort butikslokale i ejendommen på hjørnet af Gl. Mønt og Chr. IX's Gade i det indre København. Indtil for kun få måneder siden havde Den Danske Bank til huse i det pågældende lokale.

På etagen ovenover det tidligere banklokale bor Coast-to-Coast, der producerer varerne.

I år skal Rejsekongen, ifølge budgettet, sælge 50.000 arrangementer:

'Selvfølgelig véd jeg, at det er tidligt at udtale sig om, hvordan det samlede salg i 1997 bliver,' siger George Schmidt. 'Men vi har allerede på nuværende tidspunkt solgt en stor del af sommerprogrammet, så jeg kan kun sige, at det under alle omstændigheder bliver et udmærket år.'

Schmidt tilføjer, at midlet for at opnå succes er såre enkelt:

'Nogle solide produkter til lave priser ­ og dertil en kraftig markedsføring!'

Kan man præstere de tre faktorer, så er man, ifølge George Schmidt, sikker på succes.

Han synes også selv, at det hele er gået stærkt:

'Der er måske nogen, der tror, at vi bliver en ny Calypso-skandale,' siger han. 'Men ak nej, sådan kommer det ikke til at gå os. Selvom vi præsterer nogle ekstremt lave priser, så foretager vi os intet, som vi ikke tjener penge på.'

Schmidt pointerer, at han i 1996 fik et overskud på 500.000 DKK ­ baseret på en omsætning på 30 MDKK. 'Overskuddet var altså næsten to procent af omsætningen, og det er stort set dobbelt så meget som, hvad der er gængs i branchen,' fremhæver han.

Busser og fly

Fra starten blev Coast-to-Coast lagt an på busrejser, og bussen er fortsat det primære transportmiddel i produktionen. Hver uge har man således 20 busafgange ud af København.

George Schmidts firmaer ejer ikke selv busserne. De lejes hos firmaer som Brøndby, Græsted og Kruse. Og et bussæde København-Paris t/r står i mellem 300 og 400 DKK, mens København-Paris t/r koster kun 300 DKK.

Alligevel er flyet kommet godt med hos Coast-to-Coast/Rejsekongen. Eksempelvis flyver man til Nice hver lørdag med Cimber Air ud af København, og skirejser om vinteren til Østrig og Italien foretages ligeledes med fly ­ Cimber Air henholdsvis Alitalia.

Skt. Petersburg ville man også have fløjet til, men der kom afslag fra de russiske myndigheder, så den destination må vente indtil videre.

Største destinationer for Coast-to-Coast/Rejsekongen udgøres af Prag, Berlin og Stettin. Og til Berlin kan kunden komme med bus samt have to hotelovernatninger for ialt kun 298 DKK! Hvordan George Schmidt får det arrangement til at være rentabelt, melder historien intet om ­ udover, at han siger, at 'vi har nogle sindssygt gode priser hos de tyske hotelfolk'.

Iøvrigt er Coast-to-Coast's hotelpriser så lave, at selv konkurrenterne indgår i kredsen af kunder. Ifølge George Schmidt gælder det bl.a. Spies, Star Tour, Thinggaard og Viking Nordturist.

'Helst egne destinationer'

Ved siden af førnævnte klassiske destinationer som Berlin, Prag m.fl. stiler George Schmidt efter at have destinationer, som ikke andre skandinaviske touroperatører markedsfører.

'Og det er svært idag, hvor verden er blevet så lille,' erkender han.

Hvilke egne destinationer han har i tankerne, vil han derfor ikke ud med. Istedet fortæller han gerne, at han snart barsler med et program med flyrejser til Venezuela, Borneo, Penang og Eilat. Og til næste år præsenterer han Benin i Elfenbenskysten.

Købmænd

George Schmidt er i mange henseender en speciel herre. Et af punkterne gælder det kriterium, han lægger til grund, når han udvælger personale.

Således kommer ansøgerne ikke i betragtning, hvis de i forvejen arbejder i rejsebranchen!

'Jeg vil selv uddanne de unge mennesker,' siger han ­ og gør gældende, at ingen af hans 45 medarbejdere nogensinde har haft ansættelse på et rejsebureau!!

George Schmidt:

'Vi er en handelsvirksomhed, der tilfældigvis handler med rejser. Det kunne lige så godt have været sko, vi solgte.

Vi er købmænd, og det forhold skal der ikke ændres på. Havde der været nogle flere købmænd blandt cheferne i rejsebranchen, havde der ikke været så mange underskud i de forskellige firmaer og frem for alt ikke så mange krak ...'

Hans store forebillede er 65-Ferie, som efter hans mening driver en sund og fornuftig forretning:

'Såfremt alle virksomheder i rejsebranchen blev kørt efter samme forretningsmæssige principper som 65-Ferie, så var der overhovedet ikke brug for Rejse-Ankenævnet. Jeg kan ikke forestille mig, at 65-Ferie nogensinde har haft en klage ...' Et andet punkt, hvor Coast-to-Coast/Rejsekongen afviger fra branchen, gælder kønsfordelingen blandt medarbejderne. Mens mere end 80 pct. af medarbejderne på danske rejsebureauer er kvinder, ansætter George Schmidt fortrinsvis mænd. Blandt hans 45 medarbejdere er der således kun fire kvinder.


Som det fremgår er ambitionerne store, men der skal ikke herske tvivl om, at der sælges mange rejser. De agressive priser til Berlin og Prag betyder kunder i butikken og busserne fra især Græsted Buss, fyldes uge efter uge.

Men tilsyneladende er indtjeningen ikke helt så stor som forventet, for allerede i September 1999 skriver Ole Kallerup i Politiken:



og som spået af Henrik Neelmeyer i artiklen ovenfor er statskassen hos Rejsekongen tom allerede den 19 November 1999.

Bureauet går konkurs, og ca 7000 forudbetalte rejser er værdiløse, hvilket ifølge formanden for Rejsegarantifonden kommer til at koste fonden i omegnen af 7 mio. Kroner. Men fallitten er endnu større. Allerede ved konkursen, blev der fremsat krav på ialt 16 mio. kroner til dækning af ubetalte hoteller, restaurant regninger, færgebilletter samt regninger fra de vognmænd som leverede buskørsel for bureauet.





 
   

Forside   |  Viking Nordturist - før krigen   |  Viking Nordturist   |  Sønderjyden   |  Amanda Rejser   |  Amager Rejser   |  Rejsekongen   |  Andre historier   |  Setra historiebog   |  Billedgalleri   |  Hjælp ! Om ! Tak !