60'erne - opturen
På egne ben
I krisefyldt farvand
GT - ruten til kollaps
Andre Viking Nordturist historier
Chauffør udflugt
Lidt ekstra materiale om VN

Allerede i 1965 er Viking Nordturists ejer Leif L Hansen klar med det første rejseprogram med betydelig egenproduktion af rejser til udlandet, og genoptager dermed Viking Nordturists gamle tradition - egne luksusbusser og egen produktion af rejser.

Luksusbusserne har nemlig altid været vigtige for Leif og ikke mindst for hans far Johannes, og de nyindkøbte Setra busser bliver flagskibene i bureauets produktion.

Den første Setra bus, en lille S6 til 21 passagerer blev anskaffet af Hansen senior i  1962, og allerede året efter, suppleret med en Setra S12 med plads til 49 gæster. Prisen for dette vidunder var omkring 400.000 Kr. - en ret betydelig investering for bureauet.



Oven for ses bureauets billede af en fin 'Setra Line Up' med 4 store luksusbusser samt den lille S6 bagerst. Den blev vist senere blev band bus for Papa Bues Viking Jazz band.
Som nævnt lancerer Leif L. Hansen sit eget rejseprogram i 1965. Programmet som består af 16 sider tilbyder sig med prisbillige kvalitetsrejser i egen buspark med moderne langtursbusser. Rejsemålene er de nu kendte klassikere som Rhinen, Harzen, Berlin, Hamburg samt hovedattraktionen Tyrol.



Allerede i dette bureauets første program, bliver flåden af Setra luksusbusser omtalt i begejstrede vendinger, og bagsiden prydes af bureauets daværende flagskib. Flyvesæder, aflukkede kuffertrum, god affjedring samt ventilation og højttaleranlæg prises som afgørende for, at man bør vælge en Viking Nordturist rejse, og under hver eneste rejse, beskrives i malende vendinger hvor komfortabelt man placerer sig i bussens flyvestole, hvorefter man ved hjælp af den stærke motor, begiver sig ud på sit eventyr.
Der er ingen tvivl om, at Leif L Hansens forkærlighed for luksusbusserne allerede på dette tidspunkt er stor, men man tror næppe sine egne øjne, når man i kataloget opdager, at Viking Nordturist allerede her i 1965 tilbyder lynbus-rejser, altså non-stop rejser til Tyrol.
Dette kan ifølge kataloget kun lade sig gøre, fordi netop Viking Nordturist har valgt, at anskaffe og udelukkende benytte ”Europas mest moderne, veludstyrede og komfortable bustype af mrk. Setra”. Kun 27 timer efter afgangen fra København kan man ankomme næsten udhvilet til Tyrol, idet ”hver gæst har sin lænestol, der er indstillelig i 3 forskellige stillinger, ligesom der er armlæn, velformet ryglæn samt hovedlæn”.
Noget tyder på, at det har været en succes, for denne 10 dages rejse med lyn-bus til Westendorf og Wörgl, fortsætter uændret i 5 år, og forsvinder først med kataloget for 1970, hvor udbuddet af rejser til gengæld øges markant.

Ture på 3 og 4 dage bliver hurtigt populære og allerede i 1966 kan Viking tilbyde korte rejser til Eutin, Hamborg og Hamborg-Harzen, samt ugelange rejser til Goslar, Rhinen, Tyrol og Gardasøen. Alt sammen solgt fra lokalerne på Vesterbrogade 180.
Et af slagtilbudene er 12 dage til Østrig den 26. juni med fuld forplejning samt overnatninger på ud og hjemturen, gennemført i en af Viking Nordturists egne luksusbusser.
Prisen for denne fantastiske tur er kun 458 Kr.(2013: 4.200 kr). Med en døgnpris på kun 38 Kr.(2013: 366 kr.) alt incl. må denne rejse have været udsolgt på få timer.

Sidste halvdel af 60'erne bliver ren optur for Leif L Hansen og hans Viking Nordturist. For hvert år kommer flere og flere rejsemål til.
I 1965 var der rejser til 5 forskellige rejsemål, mens der kun 5 år senere i 1969 sælges rejser til 14 rejsemål samt et stort antal dagture. Produktionen stiger i samme periode fra omkring 90 busafgange i ’65 til mere end 250 afgange i ’69. Den store produktion giver hurtigt pladsmangel i bureauet, så allerede fra sæsonen 1967 må Leif L Hansen flytte sit bureau over gaden til større lokaler. Bofællesskabet med Trumf rejser opgives og Viking Nordturist bliver nu bureau i get hus, på adressen Vesterbrogade 187, ganske tæt på Pile Allé krydset og med gode offentlige transportmuligheder lige uden for døren.
 
 
 
Rejseprogrammerne fra slutningen af 60’erne viser tydeligt Leif L Hansens begejstring for sine produkter og hans evne til at levere gode kvalitetsrejser for rimelige penge. Når det så kombineres med bureauets brug af luksusbusser, mener Leif L Hansen, at Viking Nordturist leverer nogle rejser som er klart bedre tilrettelagt og ikke mindst bedre gennemført end konkurrenternes. Selvom sprogbrugen var meget anderledes dengang, aner man begejstringen i følgende fra katalogerne:
 
·         ”vi har gjort og vil gøre vores yderste for at netop Deres ferie skal blive vellykket”
·         ”rejserne er af pæn, borgerlig kvalitet”
·         ”Vi håber, at dette rejseprogram vil sætte Deres sjæl i brand, at De vil få den sugende fornemmelse, man pludseligt kan få, når man læser eller taler om fremmede lande. Vi håber ilden vil fænge og resultere i en tilmeldelse fra Dem…. ”
 
Det var dengang ’borgerlig kvalitet’ var udtryk for et godt og solidt produkt, som både køber og sælger kunne være tilfredse med, og der er ingen tvivl om, at ’ilden fængede’ hos kunder og læsere, for i 1969 kataloget reklamerer Leif L Hansen med en salgsfremgang på ikke mindre end 47%. Det er vist ingen tvivl om, at den stovte sønderjydes evner og retorik gik hånd i hånd, og sikrede succesen for Viking Nordturist her i slutningen af 60’erne.   

På busfronten bliver 1969 endnu et skelsættende år for Viking Nordturist. Den fortsatte ekspansion i salget af rejser kræver flere busser, og selvom Leif L Hansen indlejer busser fra andre vognmænd, skal der også øges og udskiftes i bureauets egen buspark. Setra i Ulm har netop lanceret en ny serie busser - Serie 100 - og naturligvis køber Leif L Hansen, som den første i landet, en bus fra den nye serie.
Traditionen tro kommer den til at pryde en del af bagsiden på årets rejseprogam.



I slutningen af 60’erne og begyndelsen af 70’erne var der tilsyneladende fremgang over hele linien, men kampen om kunderne var også tiltagende. Hos Leif L Hansen og Viking Nordturist fortsætter man trofast den linie, som man påbegyndte med udgivelsen af 1965 rejseprogrammet. Gode solide rejser, grundigt tilrettelagt og grundigt gennemførte af et personale som næsten var dedikerede til opgaven.

Selvom rejseprogrammerne som udgives, forsat er fastholdt i den lidt simple stil, kan ingen læsere være i tvivl om, at netop rejsetilrettelæggelsen, valget af hoteller og ikke mindst den egen vognpark med datidens luksusbusser, er direktørens hjertesag. Program for program smitter Leif L Hansens lidt specielle stil af på læserne, og salget stiger støt.     
1970 programet finder kunderne en nyskabelse i bureauets snart omfattende program for dagture. Viking Nordturist tilbyder i samarbejde med Moltzau Line en ’Festlig aften på Østersøen’ for kun 79 Kr. om bord på ’Moltzau-Lines’ store luksusfærger. For denne beskedne sum, får gæsten et overflødighedshorn bestående af:
·         menu med 3 retter (suppe, steg, dessert)
·         1 glas sherry
·         2 glas rød- eller hvidvin
·         1 glas hedvin samt kaffe
·         kørsel i moderne langtursbus
·         færgebillet
·         betjening
·         gaveshow
·         dans og musik
Denne festaften bliver fast ’inventar’ i en årrække, sammen med et stort udvalg af dagture til kroer og seværdigheder i Danmark samt indkøbsture til de nordtyske storbyer . Kro bal kommer også på programmet og især Påskebjerg Kro, bliver en fast lørdags attraktion for rigtigt mange af Viking Nordturists glade kunder.

Generelt ser det ud til, at busrejserne er super populære i 70'erne. Et uddrag af en tidstypisk annonceside i dagbladene kunne f.eks. se således ud:


Et hurtigt blik på annoncerne afslører omgående danskernes enorme rejselyst, og det store udbud tilfredsstiller alle ønsker, hvad enten der er tale om en rejse med Irma Pas til Mallorca, en tur med Amager Rejser til Ærø eller en bustur med Skibby Rejser til St. Johann

Desværre giver denne annonce ikke et billeder af de 'jyske tilstande', men der er ingen tvivl om, at de jyske vognmænd også nyder godt af opturen på busrejser. De har jo den fordel, at man ikke skal sejle til Tyskland for at komme af sted, så overalt dukker små og store rejsearrangører op af den jyske muld.

Viking Nordturist flyttede som nævnt over på den anden side af gaden allerede i 1966, og fra adressen på Vesterbrogade 187 går salget strygende, men igen bliver pladsen hurtigt for trang. Direktør Leif L Hansens eget kontor er ikke meget større end et pænt stort pulterrum, og en stor planlægningstavle med rejserne samt bussernes opgaver, 'pryder' næsten hele den ene væg. Planlægningen af bussernes opgaver var i mange år en hovedopgave for direktøren selv, båret af den kærlighed til turistbusserne, som han må have arvet fra sin far.

Busserne bliver også altid præsenteret med stolthed i programmerne når de udkommer, og der lægges især vægt på den grundighed og komfort, som bureauet tilbyder kunderne. Kunderne strømmer til, og fylder det lille salgslokale på Vesterbrogade, hver gang et nyt program udkommer. Ikke sjældent, og især i slutningen af Januar starten af februar hvor sommmerkataloget er dugfriskt, er der kø helt ud på fortovet. Men alle kommer til, og rejsebeviser udskrives i tusinde vis.

I Bureauet er blanketterne til indtegning på rejserne sirligt organiseret i ringbind på hylderne bag rejsekonsulenterne. Hver rejse for sig, omhyggeligt optegnet med oplysninger om antallet af forudbestilte værelser med eller uden bad/brus og toilet. Og når de forudbestilte værelser alle var solgt, blev flere bestilt via bureauets telex efterhånden som behovet opstod, eller så længe som pladsen i busserne gjorde det muligt.

I København og især ved Hovedbanegårdens alt for lille busparkering, var det også tydeligt at se, hvorledes der hele tiden var fremgang for Viking Nordturist. Ganske ofte, og især søndag morgen, blev den lille plads omdannet til en ren myretue.




Billederne viser tydeligt den aktivitet som herskede på pladsen om morgenen, og de mange busser som Leif L Hansen havde i stalden, men viser også eksempler på 2 busser fra Leif L Hansens nærmeste samarbejdspartnere - Schmidts Turisttrafik & Lyngby Turistfart.
Begge selskaber som i dag er 'rene' vognmænd eksisterer fortsat.

Schmidts Turisttrafik som har hjemsted i Glostrup blev stiftet som Frederiksværk Turisttrafik i 1952, men flyttede til København i 1957 og tog samtidigt navneforandring til Schmidts Turisttrafik. Ganske mange Viking Nordturist gæster har også stiftet bekendtskab med selskabet, idet de i mange år leverede entreprenørkørsel til Viking Nordturist takket være deres ejerskab af en række luksus Setra busser. På samme måde leverede Lyngby Turistfart busser til Viking Nordturist gennem en årrække. Faktisk begyndte man at levere buskørsel til Sønderjyden allerede i 1955. Også her var det selskabet store flåde af Setra busser som Leif L Hansen brugte til at supplere sine egen flåde med. Lyngby Turistfart som blev grundlagt i 1947 eksisterer som nævnt fortsat, og flyttede i 2013 fra Lyngby til Ejby ved Glostrup.
Lyngby Turistfart havde i starten af 70'erne en mindre produktion af endags- og selskabsrejser, men selskabet blev aldrig en stor rejsearrangør.

Aviserne fyldes nu hver uge med annoncer fra Viking Nordturist, Amager Rejser, Dan-Expres, Skibby Rejser og ikke mindst fra Tjæreborg Rejser. Men over hele landet dukker nye bureauer op. I Aalborg åbner Poul Erik Thinggaard i 1971  et rejsebureau, som senere bliver en af danmarks største udbydere af busrejser (Thinggaard Rejser), og i Kerteminde på Fyn åbner en af danmarks mest berygtede rejsefamilier rejsebureauet Amanda Rejser. Dette bureaues korte men stormfulde historie kan du læse om via dette link: Amanda Rejser

På Fyn har Poul Andersen og fru Kathrine drevet taxi- og vognmandsforretning siden krigens afslutning og med hjemsted i Gislev samt salgskontorer i Svendborg og Odense, er der også her, kommet skub i salget af busrejser.

Desværre dør Poul Andersen uden varsel i 1972, men sønnen Mogens tager omgående over efter faderen og driver bureauet videre sammen med sin mor.
Bureauet drives i øvrigt fortsat af familien Andersen med stor succes, og 3. generation har nu taget plads som firmaets økonomichef.

Gode kvalitetsrejser med luksusbusser bliver også Gislevs varemærke i 70'erne, og sammen med Viking Nordturist, Thinggaard Rejser samt Nilles busrejser repræsenterer de eliten af kvalitetsbusrejser gennem rigtigt mange år. Se lidt mere om disse bureauer via dette link: Thinggaard og Gislev
.(kommer snart)


Et par af de våben man på Sjælland og især hos Viking Nordturist benyttede sig af, for at tiltrække og ikke mindst fastholde kunderne, var en komfortabel udrejse med Moltzau Linie til Travemünde. Så var der både var tid til frokost eller middag med øl og snaps samt efterfølgende indkøb, inden turen gik videre ned i Europa, og dertil det måske stærkeste våben, massevis af luksusbusser.
Uden at komme med en detaljeret gennemgang af turistbusser før og nu, er det alligevel spændende, at se på de forskellige bureauers brug af busser på deres rejser, og ikke mindst at kigge på de tydelige forskelle mellem en række af provinsens bureauer og bureauerne i hovedstaden.

For Viking Nordturist og Sønderjyden havde busserne som nævnt altid spillet en vigtig rolle, som en del af deres markedsføring og image. Helt tilbage fra 1954 hvor Viking Nordturist kunne præsentere 7 egne Pullman vogne i København og senere hvor Johs Hansen køber busser til Sønderjyden med ekstra udstyr som f.eks. nakkestøtter, var kimen lagt til at bruge busserne som kvalitetsstempel for rejserne.
 


Leif L Hansen var som nævnt ikke sen til at følge denne kurs, og efter at han overtager de første to Setra busser fra sin far, holder han denne kurs i resten af den tid, hvor han personligt ejer Viking Nordturist. Flere Setra busser i S100 serien kommer til, og i starten af dette årti, går det stærkt.

Leif L. Hansen har indledt et samarbejde med Ringsted Karrosserifabrik som importerer Setra busserne, og dette samarbejde styrkes i disse år, til glæde for begge parter. Et af højdepunkterne er i 1974, hvor Leif Hansen sammen med Ringsted Karrosserifabrik (RK) reklamerer således i fagbladet Vognmanden:
I det personlige brev fra Leif L Hansen giver han Ringsted Karosserifabrik et skulderklap for den gode service, og bussernes kvalitet får også lidt kredit, så ingen af kollegerne i branchen kunne på det tidspunkt have været i tvivl om hr. Hansens forkærlighed for Setra busserne.
Næh – det smarte trick her er, at Leif L Hansen får sneget en besked om sit forventede brug af Setra busser ind i reklamen.
I disse år, var det nemlig svært at få dækket Viking Nordturists meget store behov for fremmede Setra busser til især påskeprogrammet. Selvom han på det tidspunkt har ca. 10 busser i egen stald, skal der altså bruges yderligere 28 busser for at dække behovet, så reklamen indeholder i virkeligheden to ekstra beskeder til kollegerne og vognmændene. Et – rettet mod de andre busrejse bureauer - jeg har en stor butik med rigtigt mange afgange i påsken. To – rettet mod vognmændene - har du en eller flere ledige Setra busser, så ring til mig så vi kan få en aftale.
Først i halvfjerdserne tæller busparken nu mere end 10 Setra busser i alle størrelser, lige fra den lille S80 med plads til 28 passagerer og til den store S140 med plads til 48 gæster. S140 modellen var i virkelighed udrustet med 14 sæderækker, hvoraf de 13 var med 2+2 sæder, mens den 14 række var med 5 sæder, idet bagsædet havde et midtersæde ud for gangen.

Leif L Hansen havde altid afskyet midter-sædet i bageste række, så derfor blev det ret tidligt fjernet fra hans nye busser, ligesom han altid sikrede, at bagerste sæderække kunne vippe i ryglænet og havde armlæn, på samme måde som de øvrige rækker.
God plads havde også altid været et varemærke, så Vognmand Hansen ville ikke nøjes med standard modellerne, hvor sæderækkerne efter hans mening sad alt for tæt.
Hansens S110 modeller fik derfor kun 9 sæderækker, mod normalt 11. S120 fik 10 sæderækker i stedet for 12, mens den store S140 blev leveret med kun 11 eller 12 rækker i stedet for de normale 14 rækker.
I 1975, hvor Leif L Hansen kan fejre sit 25 års vognmandsjubilæum, og efter 10 år ved roret i Viking Nordturist, har vognmanden forberedt en overraskelse til sine kunder og i virkeligheden også til sine konkurrenter.
I efteråret 1974 havde han nemlig endnu engang været på besøg hos Setra fabrikken i Ulm, og bestilt en ’jubilæumsgave til sine gæster”. En gave som bliver leveret i marts 1975. Naturligvis er der tale om en super luksus bus, og med købet af denne bus, træder Viking Nordturist virkeligt ind på den store scene.
Stolt præsenterer Leif L Hansen dette flagskib, dette bus vidunder, i programmet for 1975, men det må have ærgret ham, at billedet er fabrikkens ’model’ billede, og ikke et billede af den rigtige bus i bureauets farver.

Denne gang skal det fejres med maner - så personale, kolleger og forretningsforbindelser modtager alle denne indbydelse:


Præsentationen, af det nye flagskib en Setra S200, til en pris af ca. 1 million kroner, foregår på Esso Motor Hotel i Glostrup (det nuværende Glostrup Park Hotel), og præsentationen af dette vidunder giver masser af omtale i medierne. Leif L. Hansens S200 er den første i Danmark af denne type luksusbus som Setra Bus året før, havde lanceret som den første ’super hochdecker’ og dermed introduceret en helt ny serie af busser. Det bliver en serie, som kommer til at danne skole for fabrikkens bus modeller i mange år fremover. Selv de nyeste busser i S400 og S500 serierne (lanceret 2013) har tydeligt videreført en lang række elementer i deres opbygning, fra den dengang revolutionerende serie S200 modeller.

Bussen hentes personligt af direktøren selv sammen med bureauets chefchauffør Harry Christensen direkte hos fabrikken i Ulm, og alene med sin størrelse, var den helt automatisk en imponerede turistbus.
Udstyret med luksus som toilet, køkken, oliefyr samt luksuriøse sæder, overdådig bagageplads og en 320 HK dieselmotor var den et sandt flagskib. Især de små borde som kunne monteres ved sæderækkerne, de sideforskydelige sæder som gav bedre siddeplads og muligheden for at servere en varm pølse undervejs når trangen til dansk mad blev for stor, skabte store overskrifter.
Folk vendte sig om på gaden for at følge den, når den kørte forbi, for i Viking Nordturists smukke bemaling, var den en ren diamant på hjul.

Også pressen fandt denne luksusbus en ren sensation - naturligvis trak den store overskrifter.


Men Leif L Hansen, havde ikke alene investeret i denne luksusbus, han havde også anskaffet et lidt mindre ’flagskib’ året før. Her var der tale om en S150 luksusbus, altså en bus af samme hovedtype som S140 bussen, men denne bus var udstyret med toilet, placeret i bagerste højre hjørne.

Med købet af disse to luksusbusser, havde Viking Nordturist distanceret sine kolleger i branchen, og selvom A P Hansen hos Roskilde Rejser var svært stolte af deres Eagle bus, havde Viking Nordturist slået dem alle.
Flagskibet S200 blev sammen med bureauets S150 luksusbus primært indsat på de lange ture til Loano i Italien samt til destinationerne i Jugoslavien og bureauets chef chauffør Harry Christensen passede på ’sin’ S200 som var det hans egen.

Leif L Hansens ønske om at levere kvalitetsbusrejser kom også til udtryk på en anden måde. I mange år blev der afholdt såkaldte 'bus omnibusrallyes'i sydeuropa, og Viking Nordturist havde allerede deltaget i en række af dem.
Disse 'internationale omnibusrallyes' var en konkurrence blandt europæiske busrejseudbydere, hvor de kunne dyste i konkurrencer om bedste rejse tilrettelægning, manøvrekonkurrencer, bedste busindretning, største komfort, bedste chaufførarbejdsplads mv., men for at sikre en fair konkurrence, blev rallyet gennemført som en 'almindelig busrejse' for branche interesserede gæster.
Allerede i 1973 havde Viking Nordturist hjemtaget et diplom ved et sådant rally, og 1975 skulle ikke være en undtagelse. Den spritnye S200 skulle med chefchauffør Harry Christensen ved rattet, deltage i årets rally som blev afholdt i Monaco fra den 12 - 23. April
Også ved denne lejlighed var der præmie til Viking Nordturist, og det var en stolt chauffør samt en mindst lige så stolt direktør som kunne fremvise en stor pokal for bedste busrejse 1975. I de følgende år deltager Viking Nordturist igen i disse rallyes, og med Harry Christensen ved rattet hjemtager bureauet indtil flere præmier.
Den nye luksusbus vækker behørig opsigt overalt i branchen, og i såvel fagpressen som i aviserne kan man læse om bureauets nye erhvervelse.



Der er ingen tvivl om, at Viking Nordturist i disse år var førende inden for brugen af egne og fremmede luksusbusser, og kun få bureauer forsøgte at følge i deres kølvand. Hos det nystartede Thinggaard Rejser i Ålborg lagde Poul Erik Thinggaard også stor vægt på kvalitet i transporten, men her faldt valget på en blanding af Setra busser samt busser fra tyske Neoplan. Neoplan havde faktisk i flere år været foran Setra, idet de siden starten af 70’erne, havde leveret såvel dobbeldækkere som hochdecker modeller med høj komfort.

Der var i 70'erne meget stor forskel på, hvordan de enkelte bureauer i landet så på deres buspark, og især de vognmænd som primært solgte busrejser i påske- sommer og vinterferien, havde brug for andre løsninger når der skulle handles busser.
Disse vognmænd, som primært fandtes i provinsen og især i Jylland, skulle jo bruge busser som også kunne anvendes som rutebiler eller skolebusser. Her var der så ikke brug for Setra eler Neoplan luksusbusser med køkken og toilet, men derimod for driftsikre bustyper som kunne dække alle vognmandens behov, og ikke sjældent havde vognmanden også lokalen hensyn at tage, når der skulle vælges leverandør.
 
  Hafnia Rejser ca 1975

Hos Nilles Rejser fandt man stor gavn af busser fra J Ørum P' karosserifabrik, som i mange år var førende inden for karrosseribygning. Gode driftssikre og komfortable modeller, ofte bygget med Scania chassis. Andre vognmænd kiggede hos Ringsted Karrosserifabrik, som havde været meget succesfulde med en Fiat bus, som bla. Tjæreborg Rejser havde taget overordentligt godt imod.




 
Nedenfor 3 tidstypiske turistbusser, med Ørum P's Scania til venstre, RK's Fiat i midten og Thinggaards Neoplan Skyliner til højre. Alle sammen turistbusser som man kunne møde på de tyske autobaner og på næsten alle de Vesteuropæiske rejsemål. 



(c) Nilles Rejser                                    (c) Mogens Pedersen                                          (c) Ole H Henriksen

Inden vi vender tilbage til Viking Nordturists historie, fortjener en enkelt sjællandsk vognmand også at blive omtalt i dette afsnit.
Det er nemlig vogmand A. P. Hansen som med Roskilde Rejsebureau også var med til at udbyde kvalitetsrejser i hovedstadens periferi, og dermed skærpe konkurrencen i hovedstadsområdet, og især hans luksusbus en Eagle 05 vakte stor opsigt overalt hvor den dukkede op.
Kässbohrer som fremstillede Setra busserne i Tyskland, i 1955 fik en ordre på Eagle busser som eksport til USA. Ordren var oprindeligt på 50 stk, men da de blev en ubetinget eksportsucces, blev ordren senere hævet til omkring 200 stk.

Ifølge vognlisterne på 'dansketuristbusser.dk' er AP Hansens Eagle fra 1976 og forblev i drift hos Roskilde Rejsebureau indtil 1988.
Det er ikke usandsynligt, at Roskildes Eagle bus blev bygget af Kässbohrer, på trods af at de angiveligt i midten af tresserne besluttede sig til, alene at koncentere sig om det europæiske marked og dermed om Setra busserne.

Hvorfor AP Hansen besluttede sig til at købe denne Eagle henstår i det uvisse, men den var tilsyneladende en af tre busser som blev leveret til Danmark i perioden 1976 - 78. De to øvrige blev ifølge vognlisten, leveret til henholdvis Olau Bus (Olau Line?) samt Bajstrup Rejser i Tinglev.
 
Fortsæt turen her
Forside   |  Viking Nordturist - før krigen   |  Viking Nordturist   |  Sønderjyden   |  Amanda Rejser   |  Amager Rejser   |  Rejsekongen   |  Andre historier   |  Setra historiebog   |  Billedgalleri   |  Hjælp ! Om ! Tak !