60'erne - opturen
På egne ben
I krisefyldt farvand
GT - ruten til kollaps
Andre Viking Nordturist historier
Chauffør udflugt
Lidt ekstra materiale om VN

60'erne bliver busrejsernes optur

Tresserne bliver det første rigtigt store årti med busrejser til nær og fjern. Udbudet stiger tilsyneladende støt, efterhånden som bureauerne dukker op i branchen. Navne som
 Amager Rejser, Lichtenstein, Gislev Rejser, Spies Rejser, Dan-Expres og mange flere ses nu annoncere i aviserne, og måske fortjener Spies Rejser lige en kort omtale.  



Simon Spies havde startet sin karriere i rejsebranchen som rejseleder hos De forenede Rejsebureauer og begyndte allerede i 1956, at udbyde rejser til Mallorca med tog og skib. I 1961 sælger han også busrejser, selvom han allerede i 1959 var begyndt på at sende gæster på flyferie.
Han fortsætter dog med busrejserne indtil midten af 60’erne, da han overtager konkursboet Flying Enterprise og stifter sit eget selskab CONAIR of Scandinavia.

I vinteren 1982/83 vender Simon Spies dog kortvarigt tilbage på busrejse markedet, hvor busser med hans karakteristiske lilla ’uniform’ begynder at dukke op på nogle af sydeuropas største destinationer. Hoveddestinationerne var Italien og Spanien (Costa Brava) om sommeren, mens det var Østrig der trak fulde busser om vinteren, når skibusserne susede sydpå. 

På Sjælland fik  Dito Turistfart i Holbæk kontrakt med Spies Rejser, og anskaffede som konsekvens heraf 2 af landets første Setra S228DT dobbeltdækkere. Kort efter blev endnu en dobbeltdækker tilføjet vognsamlingen, men i 1987 da Spies pludseligt trak sig fra markedet af busrejser, så vognene ud til at blive arbejdsløse. Ret hurtigt fik Dito Turistfart dog kontrakt med DCU Rejser, så busserne igen kunne komme på landevejen, men denne gang i hvid-blå farver. På billedet ovenfor er det netop en Setra S228 DT fra Dito Turistfart i Holbæk, der i midt 80'erne forklædt som Spies Bus tager imod gæster ud for Københavns Hovedbanegård.
DCU Rejser blev senere til Sunny Tours, bureauet som opkøbte Viking Nordturist efter dets konkurs, men herom senere. Som et kuriosum kan det nævnes at Dito Turistfart fra 1984 - 1989 også var ansvarlig for driften af Simon Spies private Setra bus



Som nævnt bliver 60’erne et årti med mange rejseudbydere over hele landet. Mange, især jyske vognmænd, supplerer den lokale rutebilkørsel med turistrejser til udlandet, og især i højsæsonen ses de jyske vognmænd oftere og oftere på destinationerne i det meste af Vesteuropa.

Et af bureauerne i provinsen er Gislev Rejser på Fyn. Det er et af de få bureauer som fortsat eksisterer i bedste velgående, og som har overlevet, siden de begyndte at arrangere selskabsrejser med bus i midten af 50’erne. Et resultat af, at bureauet har fokuseret på høj kvalitet i deres rejser såvel som i deres buspark, kombineret med en kontrolleret og måske lidt langsommere vækst. Denne måske lidt konservative holdning har båret frugt, idet Gislev Rejser fremstår som en veldreven virksomhed med et godt ry, og som forsat har en stabil indtjening. Gislev Rejser har også i disse år fastholdt ønsket om stor komfort på busrejserne, og kunne i 2013 præsentere Danmarks første bus med 5 stjerner. Bussen er 'naturligvis' en Setra og billedet her af den smukke luksusbus, har jeg 'snittet' fra Gislev Rejsers egen hjemmeside.

 

Et andet, men langt mindre bureau er Hafnia rejser som længe levede et stille liv i Holbæk. Hafnia har arrangeret busrejser siden kort efter krigen, men etablerede først sit ’rigtige’ rejsebureau i 1960. I 2001 ønskede de daværende ejere at komme på pension, og 60% af ejerandelen blev opkøbt at Dito Turistfart. Samtidigt blev busparken på 7 ´turistbusser overført til Dito's buspark. Hafnia Rejser var i mange år 65 Rejsers største agent, sideløbende med en mindre produktion af egne rejser. I 2013 solgte den tilbageværende Hafnia ejer de sidste 40 % til Dito Turistfart, som dermed blev ejeejer af bureauet. 

Et af de andre bureauer fra 60’erne, og som fortsat eksisterer, er Nilles busrejser i Dybvad. Efter nogle spæde tiltag med selskabrejser til lejrpladser i Tyskland, startede de med ’rigtige’ udlandsrejser i 1967, hvor en nyindkøbt Mercedes O302 rejsebus blev firmaets flagskib. Firmaet eksisterer fortsat, og er den bundsolide rejseudbyder med fødderne plantet solidt i den jyske muld.



På dette link Nilles Busrejser 1947-2013, kan man finde den velskrevne historie om Nilles Busrejser. (pdf format)

Selvom privat bilismen i 60’erne nyder godt af en stærkt forbedret økonomi i Danmark, betyder det trods alt også bedre vilkår for rejsebureauerne. Interessen for at se nye steder øges i befolkningen, men de fleste er måske fortsat lidt usikre på, hvorledes man skal håndtere en bilferie i den lille VW boble, og hvordan man får bestilt de rigtige hotelovernatninger. Så er det trods alt nemmere med en færdigrejse, hvor det hele er pakket og klart på forhånd. Både fly- og busrejser er derfor i stærk vækst, men også endagsture bliver en stadigt større del af busrejsebureauernes programmer. Især ser det ud til at Amager rejser, som er Amager Bladets rejseafdeling og Viking Nordturist får rigtigt gang i disse prisbillige endagsture. Endagsturenes popularitet skyldes hovedsageligt, at det i starten af 60’erne fortsat er tilladt at medbringe såvel cigaretter som spiritus på disse korte ture.

Derudover bliver de også forbedrede færgemuligheder fra Sjælland, stærkt medvirkende til det øgede udbud af rejser og endagsture. I sommeren 1963 åbner nemlig hele 2 nye færgeruter fra Sjælland mod Tyskland.
Den første er Statsbanernes Rødby – Puttgarden overfart der, som er en del af ’Fugleslugtslinien’ mellem Danmark og Tyskland, åbner med kun 1 times overfartstid og fra den 14. maj 1963 erstatter den længere og lidt upraktiske Gedser – Grossenbrode overfart.

Samtidigt øjner den norske Skibsreder Regnar Moltzau i Oslo en god mulighed for at tjene penge på en overfart til Tyskland. Han var oprindeligt tankskibsreder, men havde siden 1956 drevet ’Sundbusserne’ mellem Helsingør og Helsingborg med stor succes i konkurrence med Statsbanernes overfart.

Han etablerer derfor i efteråret 1962 et selskab med henblik på færgefart fra Gedser til Scandinavien Kaj i Travemünde.

Selskabet ’Gedser – Travemünde ruten’ åbner for trafik den 1. juni 1963, godt 14 dage efter åbningen af Fugleflugtslinien.

På ruten indsætter han M/F Gedser, den første af to spritnye søsterfærger, mens den anden færge M/F Travemünde, indsættes i foråret 1964.  Færgerne indleder en helt ny epoke i færgedriften på Østersøen med bedre passagerfaciliteter, og med deres kapacitet på op til 1000 passagerer og 140 biler, er det en markant udvidelse af kapaciteten på Østersøen.


 Indsættelsen af disse to luksusfærger giver hurtigt en del trafik på ruten. DSB og DSO besejlede den nye Fugleflugtslinie med mere konventionelle færger (M/F Halskov - M/F Theodor Heuss – M/F Deutschland), så de gode restauranter, shoppingfaciliteterne og ikke mindst køjefaciliteterne på Moltzaus færger var meget tiltrækkende. Så tiltrækkende, at Moltzau allerede i 1968 udchartrer M/F Gedser til Kalundborg – Juelsminde ruten og anskaffer, først en ny og større M/F Gedser II og senere i 1971 indsætter en nybygget og langt større Travemünde med plads til 350 biler og 1500 passagerer.

Og hvorfor er denne rute så interessant i sammenhæng med Viking Nordturist. Det er den, fordi ruten dels bliver Viking Nordturists livline til og fra Vesttyskland i rigtigt mange år, idet den kommer til at overføre hovedparten af bureauets turistbusser og endagsrejsende, men også fordi Gedser-Travemünde ruten køber Viking Nordturist da Direktør Leif L Hansen i 1986 sælger bureauet til færgeselskabet (GT Link), men herom senere.
Tilbage i 60’erne er der altså optur for de danske rejsebureauer. Busrejserne sælges af store og små bureauer i dusinvis, salget af flyrejser holder sit indtog og bliver hurtigt meget populært, og sidst men altså ikke mindst bruger 'hr og fru Danmark' nogle af deres fridage, på endagsture i Danmark eller på shopping tur til Tyskland.
Amagerbladets læsere lokkes med et gigantisk udvalg af endagsture over hele landet og som det fremgår af annoncen til højre kan man f.eks. komme til Sydfyn og Tåsinge for 73,50 kr. (2012: 700 Kr.) inkl. frokost og middagsmad. Hillerød inkl. aftenskaffe på selveste Sankt hans aften, kan til gengæld fås for den beskedne sum af 14,95 (2012: 150 Kr.).

Det må dog stadigt antages, at disse udflugter primært har været købt af det brede borgerskab. I 1964 er timelønningerne for en faglært arbejder steget til 13,00 Kr. Smør og rugbrød koster henholdsvis 9,40 kr. og 0,89 Kr.pr. kilo. Så turen til Sydfyn kostede altså det samme som knap 8 kilo smør eller ca. 80 kilo rugbrød.



I 1963 er Leif L Hansen flyttet sammen med Trumf Rejser på 4. etage i Dagmarhus, men allerede året efter, og især på grund af det store salg af endagsture, flytter de adressen til Vesterbrogade 180.



Her i starten af 60’erne sker der en række vigtige hændelser for Leif L Hansen og hans Viking Nordturist. Hans far Johs Hansen, afvikler i denne periode sin vognmandsforretning Sønderjyden, og sælger sine nyindkøbte Setra busser model S6 & S12 til sønnen Leif, som på det tidspunkt primært lever af buskørsel med Viking Nordturists egne busser, men for andre bureauer.

Et af disse bureauer er i øvrigt Amager Rejser som på dette tidspunkt ejes og drives af bladets redaktør Gunnar Haastrup-Vig



Næsten samtidigt ser de danske politikere en god mulighed i, at øge afgiften på spiritus og tobaksvarer. Det betyder at toldreglerne ændres til, at man nu ikke længere må tage disse varer med på endagsture til udlandet. Det medfører en øjeblikkelig nedgang i antallet af endagsturene, men bliver også startskuddet på begrebet 'mini-ferie' eller forlænget weekend. Politikerne vedtager nemlig, at man godt må medbringe spiritus og cigaretter hvis man har været ude af landet i 72 timer. Dette giver hurtigt solid grobund for massevis af ferieture til rejsemål overalt i Nordtyskland, med en varighed på netop 3-4 døgn.
Sidst men ikke mindst, må Johs.Hansens  2 søn Eigil kaste håndklædet i ringen med Rejsebureauet Sønderjyden / Lichtenstein som han har ledet i små 10 år primært under navnet ’Sønderjyden’

Bureauet har ikke haft held med et indtog på flyrejsemarkedet, og det sælges derfor i 1962 til Poul Møller Taasinge, som netop havde forladt Aero-Lloyd. En af de sidste annoncer som Lichtenstein havde i dagbladene var tilsyneladende denne.
Bemærk den flotte Mercedes (O321 ?) som pryder annoncen til venstre.

Bureauet får sit gamle navn Lichtenstein’ tilbage men Poul Møller Taasinge må dog allerede i 1965 lukket bureauet med et underskud på 150.000 Kr. (2012: 1,5 mill)


 Poul Møller Taasinge forsvinder i øvrigt ikke fra rejsebranchen, idet han senere dukker op som informationschef hos Simon Spies.
Hvad der helt præcist sker med rejsebureau Sønderjyden er dog ikke helt klart. Bureauet lukkes tilsyneladende i 1962, og ifølge en senere artikel i Politiken (Lichtensteins konkurs omtalt den 24.oktober 1965) sælges bureauet til Poul Møller Taasinge og får sit gamle navn tilbage, men noget tyder på, at navnet Sønderjyden bevares i en kort periode.

Søndag den 24. Maj 1964, efter at Viking Nordturist året før er flyttet til Dagmarhus hos Trumf rejser, kan man finde følgende annonce i Politiken:


Læg mærke til, at adressen ikke er Sønderjyden / Lichtensteins adresse i Vandkunsten, men den ’gamle’ Viking Nordturist adresse i Buen (Vester Farimagsgade 1-3)
Afviklingen af selskabet Sønderjyden og politikernes ændring af toldreglerne, giver et kraftigt tilbageslag for Viking Nordturist, men Leif L Hansen er handlingens mand.


Fortsæt turen her
 




 
Forside   |  Viking Nordturist - før krigen   |  Viking Nordturist   |  Sønderjyden   |  Amanda Rejser   |  Amager Rejser   |  Rejsekongen   |  Andre historier   |  Setra historiebog   |  Billedgalleri   |  Hjælp ! Om ! Tak !