Før 2. Verdenskrig
Allerede før 2. verdenskrig var rejser til udlandet blevet et kendt fænomen både som individuelle rejser, som især foregik med tog, men også som selskabsrejser til kendte destinationer i hele Europa.
Statsbanernes Rejsebureau var dengang en af de store udbydere af togrejser til alverdens rejsemål, og selvom rejsen formentlig har været forbundet med en del udfordringer, var annoncer for rejser tit at finde i danske aviser.
I 1936 finder vi disse annoncer for selskabsture og rejser med bus i Politiken

 Politiken den 28. juli 1936 & Politiken i August samme år
Politiken den 28. juli 1936

 











Rejsen til Tyskland er et godt eksempel på datidens ’all-inklusive’ rejser. Som man kan læse, er både forplejning, udflugter og ikke mindst drikkepenge er inklusive i prisen. Ligeledes er det interessant, at turen går over Fyn og Jylland. Først en tur over Storebælt hvor Statsbanerne i 1930 havde fået sin første bilfærge ’Heimdal’. Heimdal var oprindeligt bestilt af Forenede Danske Motorejere idet de var stærkt utilfredse med Statsbanerne betjening af de kørende kunder på overfarten mellem Sjælland og Fyn, men inden færgen kom i drift, blev den efter overenskomst mellem parterne overtaget og drevet af Statsbanerne.
Ruten gik dengang fra Krogen ud for Hotel Storebælt i Korsør og til centrum af Nyborg. Herfra er turen gået over Lillebæltsbroen som var blevet indviet i 1935, og videre gennem Sønderjylland til Hamborg, Kiel og Lübeck. Som der fremgår var prisen i 1936 på 125 Kr. og omregner man den til 2012 priser ville denne rejse ifølge Danmarks Statistik koste knap 4.200 kr. I dag kan en tilsvarende rejse købes for omkring 3000 Kr., så vi må antage, at netop i midten af 30’erne har det været en ganske høj pris.
’Dame turen’ som Viking Nordturist tilbyder i 1936 må også have haft en ret smal målgruppe. 4,50 Kr. for en aftentur i Nordsjælland inklusive aftenkaffe har været en dyr fritidsbeskæftigelse. Omregnet til dagens priser koster denne aftentur ca. 300 Kr. Set i forhold til at et rugbrød dengang kostede 19 øre, en pilsner 30 øre og at en faglært arbejde fik 1,55 kr. i timen (kilde: Industrimuseet), så har denne tur været ren luksus. Man kunne med andre ord købe 23 rugbrød eller 15 pilsnere for rejsens pris, så det har sikkert ikke være den kvindelige fabriksarbejder, som har besat pladserne i bussen.
Den 7. august 1937, kan man finde følgende annonce i Ekstra Bladet


Imponerede og måske også lidt skræmmende må det have været, at indtegne sig til disse rejer. Især turene til ’Hele Italien’ og ’Jugoslavien’ må have fyldt mellemgulvet med spænding, og priserne har ikke været for menigmand. Omregnet koster Italien turen hele 18.000,- Kr. så også her må målgruppen har været begrænset. Nærlæser man f.eks. annoncen finder man en ganske sjov detalje. Rejsen gennem de
Bayerske alper udgår fra München, og koster derfor kun 126 Kr. Tilsyneladende skulle man selv fragte sig med tog til München idet man har opgivet billetprisen t/r til 96, Kr.


Man må antage, at en busrejse fra Danmark og til Italien i 1937 forsat var en sjældenhed eller måske ligefrem en tortur, siden rejserne til de fjerne rejsemål udgår fra München. Til gengæld er Rhinen og Harzen inden for turistvognens rækkevidde. 4 nætter i Harzen på ’Harzens største og bedste hotel’ har tilsyneladende været en sællert idet turene afgår hver søndag fra København og fra Grænsen (Sønderjylland).


Hvilket hotel der kunne smykke sig med titlen ’Harzens største og bedste hotel’ i 1937 fremgår desværre ikke af annoncen, men der kan være tale om Hotel der Achtermann i Goslar. På hotellets hjemmeside kan man nemlig læse at hotellet, som blev opført i 1910, allerede fra starten var udstyret med centralvarme, vandskyllende toilet og elektrisk lys på alle værelser. En luksus som kun var få forundt i Danmark før krigen og især i København hvor retirader i gården (dog med vandskyllende toiletter) eksisterende i stort tal langt op i 60’erne.






Der kan også være tale om Hotel Kaiserworth, der med sine 500 år på bagen, har været et førende lagshus og hotel i Goslar.


Kaiserworth i Goslar ca. 1940. (fra hotellets hjemmeside)
Komforten i turistvognene i disse år har sikkert været meget begrænset, så en tur til Rhinen eller Harzen har kostet kræfter og tid. Bergs Selskabsrejser tilbyder i disse år også en række rejser til destinationer i Tyskland, men her foregår rejsen til og fra grænsen med tog og fra Padborg går turen derefter i luksus turistbil. Måske var det derfor, at den senere Viking Nordturist ejer Leif L Hansens far Johs. Hansen i 1937 anskaffer en ny Turistbil som han i øvrigt får bygget hos Åbenrå Karosserifabrik. Navnet ’Sønderjyden’ kommer i øvrigt til at følge Johs. Hansen og hans søn Leif indtil de flytter forretningen til København hvor Leif L Hansen senere overtager Viking Nordturist.  
 
Annonce i Politiken august 1937
Hvordan det har været at rejse i eller gennem Tyskland i 1937 kan der kun gisnes om, men nazismen har i disse år været på stærk fremmarch. Hitler og Mussolini mødes første gang dette år, og Hitler åbnede koncentrationslejen Buchenwald tæt på Weimar til brug for politiske og kriminelle fanger. Allerede året efter blev Østrig indlemmet i det tyske rige. I slutningen af krigen blev netop denne lejr hjemsted for hovedparten af de mere end 2.000 danske politifolk som blev interneret den 19. september 1944
Flyrejser spillede antalsmæssigt ikke den store rolle før 2. verdenskrig selvom Europas første civile flyselskab ’Det Danske Luftfartsselskab (DDL) blev stiftet allerede den 29. oktober 1918. Strækningerne var korte og i mange år var Warnemünde, Berlin og Hamborg de fortrukne destinationer.

Senere kom London, Stockholm, Oslo og indenrigslufthavnene med på rutelisten, men fortsat var togene den solide og driftssikre transportform mellem landsdelene hvor rutebiler og lokalbaner fordelte passagererne ud i landområderne. På hjemmesiden timetableimages.com kan man finde en prisliste og fartplan for DDL, der på det tidspunkt både havde egne ruter, men også fungerede som billetagent for andre selskaber.

Her kan man læse at ruterne udgår fra Malmø og via København spreder sig over Nordeuropa. En tur til London kostede dengang 205 kr. inkl. 15 kg bagage, men så fik man også 4 mellemlandinger med i prisen. Til gengæld var transport til og fra lufthavnen gratis, hvilket siger en del om hvor få passagerer der må have været tale om.

Man kan i øvrigt også læse, at der f.eks. i London er afgang til lufthavnen fra Hotel Victoria kun 60 minutter før afgang og på samme måde afgang fra D’Angleterre i København også kun 60 min før afgang. I dag er mødetiderne i lufthavnen ofte 2 timer før afgang, så afgang fra hoteller i Londons centrum sker tit 3-4 timer for planmæssig afgang. Ligeledes må bagagemængden give anledning til undren. Dengang måtte man altså gratis medbringe 15 Kg bagage, mens vi i dag oftest bliver mødt med grænser på 20 kilo og gerne mod gebyr, selvom flyenes kapacitet er blevet mange gange større. Så meget for fremskridtet !
Selvom om rejselysten var stor umiddelbart før krigen, satte 2. verdenskrig en effektiv stopper for turistrejserne. Man kunne fortsat rejse med tog i hele Europa, men efterhånden som krigen opsugede alle ressourcer og krigshandlingerne bølgede frem og tilbage, var kun nødvendige og korte rejser mulige.

Fortsæt turen her
Forside   |  Viking Nordturist - før krigen   |  Viking Nordturist   |  Sønderjyden   |  Amanda Rejser   |  Amager Rejser   |  Rejsekongen   |  Andre historier   |  Setra historiebog   |  Billedgalleri   |  Hjælp ! Om ! Tak !